Designa företagets logga

Varje företag bör ha en unik och slagkraftig logga. Men att skapa en sådan är lättare sagt än gjort, speciellt om man aldrig har hållit på med designarbete tidigare. Här tittar vi på vad man bör tänka på när man designar sin logga.

Försök i grunden att satsa på en relativt enkel design. Detta gör loggan både enklare att känna igen och kräver inte att man behöver spendera mycket tid med att titta på alla de olika beståndsdelarna. En enkel design är också lättare att minnas.

Det kan vara frestande att använda sig av trender som finns just nu, men när en trend faller bort kan man antingen stå där med en logga som känns daterad eller känna sig tvingad att ändra den. Och att ändra sin logga och fortfarande bli igenkänd är en utmaning som även stora företag tar på stort allvar.

Tänk också på att loggan ska fungera både på stor och liten skala, och helst i svartvitt likväl som i färg. Man kommer mest troligt att vilja sätta loggan på en mängd olika objekt med tiden. Och om den fungerar lika bra på en stor skylt som på en bläckpenna vet man att man är på rätt väg.

Det är också bra att försöka vara lite extra kreativ med designen. Att inkludera symbolik och smått dolda betydelser är som en grundtanke inget fel på. Men man kommer behöva få detta att inte dra uppmärksamheten från helhetsbilden. Prova arbeta med utrymmet runtikring och mellan de olika objekten, det som man på engelska kallar för negative space.

Var också försiktig med att inte använda det mest uppenbara. Detta kan till exempel vara att använda sig av en bok för en logga till en bokhandel, eller en jordglob för ett internationellt företag. Dessa och liknande koncept finns så många av idag att man lätt blir en i mängden och får svårt att sticka ut.


Välkommen

Välkommen till turnpoint.se, en sajt om föregande. Vi hoppas att du hittar vad du söker!

Senaste inläggen