Ett lyckat kundmöte - saker att tänka på

Möten med potentiella kunder är något många företag kommer behöva genomgå. Vägen till ett lyckat möte har många steg. Och medan slutresultatet aldrig är helt garanterat finns det mycket man själv kan göra för att skapa så bra förutsättningar som möjligt.

Först av allt finns det ett antal saker man behöver ha klargjort för sig själv inför ett kundmöte:

Med svar på dessa kan vi gå vidare till själva mötet.

Respektera andras tid

Ett av de viktigaste sakerna vad gäller ett möte är att göra ett bra första intryck. Och detta börjar med att komma i tid. Kunden har tagit tid från sin dag för mötet och denna tid bör alltid respekteras. Blir man sen på grund av en oförutsägbar händelse är det viktigt att ringa i god tid och meddela detta.

Artig och trevlig

Som en representant av företaget är det viktigt att alltid behandla potentiella kunder med respekt. Detta sträcker sig inte bara till personen man ha ett möte med utan alla andra i företaget man kommer i kontakt med. I början av mötet är det vanligt att börja med lite kallprat. Men låt inte detta ta upp mer tid än nödvändigt. Är det inte första mötet är det strategiskt att fråga om något nytt hänt sedan senaste mötet.

Lyssna först, tala sen

Att hoppa rakt in i försäljningssnacket är sällan det bästa sättet att vinna över någon. Börja med att lyssna på vad de behöver och se till att vara förberedd på hur produkten eller tjänsten kan lösa deras problem. Anpassa försäljningen efter deras behov helt enkelt.

Ge bort något litet

Har man planerat att ge bort något till kunden bör detta vänta till slutet på mötet. Om inte saken är själva produkten man försöker sälja förstås. Överväg att anpassa gåvan till kunden eller situationen. Det behöver inte vara något dyrt, men vad det än är se till att företagets namn eller logga är tryckt på den.


Välkommen

Välkommen till turnpoint.se, en sajt om föregande. Vi hoppas att du hittar vad du söker!

Senaste inläggen