Starta ett företag online

I takt med att köpcentrum och e-handeln växer sig större så får fler fysiska butiker i stadskärnorna stänga. E-handeln beräknas bli stor och omsätter nu över 100 miljarder kronor, enligt DIBS årliga rapport "Svensk E-handel". Allt fler väljer idag att webbasera sina företag.
Är du också intresserad av att starta ett webbföretag så följer här Käthe Nilssons (grundare av Mediaklar AB) bästa tips.
- Köp några domäner med toppdomänen .se eller .com via ett webbhotell. Du köper flera domäner samtidigt eftersom du inte med 100% säkerhet vet vilket av dina namnförslag som kommer att klara granskningen och bli registrerat.
- Registrera enskild firma eller annan bolagsform på verksamt.se och ansök därefter om F-skattebevis eller FA om du också är anställd, blanketten finns hos skatteverket.
- När registreringen gått igenom hos Bolagsverket använder du aktuell domän för att sätta upp en hemsida. Enklast är att med en 1-klicksinstallation lägga upp en WordPress-hemsida och blogg.
- Glöm inte att lägga upp en e-mail i stil med förnamn.efternamn@domän.se, hej@domän.se eller info@domän.se. Gör en snygg signatur i ditt e-postprogram där du länkar till hemsida, blogg och sociala medier.
- Gör en enkel och snygg logga som du kan använda på hemsida, visitkort och sociala medier.
- Välj ut vilka sociala medier du vill använda dig av. Utgå ifrån var dina kunder finns men också vilka sociala medier du gillar att använda för då ökar chansen att det blir fler och regelbundna uppdateringar.
- Affärsmodellen ska du förstås redan ha klar innan du startar, men var inte rädd för att förändra den, ta bort eller lägga till. Lyssna på vad kunderna vill ha och vad just du är bäst på. Exempel på affärsmodeller på webben är traditionell e-handel, affiliate (blogg eller affiliate-butik), erbjuda tjänster/hjälp/coachning online/på distans, sälja digitala produkter som webbkurser och nedladdningsbara dokument (t. ex. e-böcker) och skriva (artiklar, blogg eller content till företag).
- Oavsett vilken affärsmodell du använder är marknadsföring A och O. Du måste synas för att locka följare/kunder och därmed ha någon att sälja till. Du kan marknadsföra ditt företag på sociala medier, din egen och andras bloggar, på Google via SEO och Adwords, via affiliatemarknadsföring, displayannonsering (banners) och via e-post.
Att göra sin affärsidé webbaserad kan verka lätt, men faktum är att ett webbaserat företag kräver minst lika god omvårdnad och underhåll som ett fysiskt företag. På internet finns det en mängd olika hemsidor som tipsar om hur du på bästa sätt startar upp ditt företag, där hittar du också var du kan få hjälp och eventuella bidrag.
Källa: Mediaklar.com Driva-eget.se