Välja rätt marknadsföringskanaler

Marknadsföring är ett något som kräver tid, energi och pengar. Och det finns så många olika sätt att marknadsföra att det kan vara svårt att välja var och hur man ska börja. Att testa sig fram kan absolut vara en strategi, men ett val ska alltid göras med ett ordentligt underlägg.

Målgruppen kan vara avgörande

Alla produkter och tjänster har en målgrupp. Vissa målgrupper är så klart bredare än andra. Ett företag som tillverkar något praktiskt taget alla hushåll ha användning för har ju en mycket större målgrupp än någon som tillverkat något för en mycket mer nischad marknad.

Att nå ut till målgruppen

När man börjar rikta sig mot väldigt specifika målgrupper är det väldigt användbart att veta hur man mest effekt når ut till dessa. Att nå ut till en yngre målgrupp gör man exempelvis mycket mer effektivt genom social media än annonser i lokala tidningar. Idag kan visserligen de flesta nås genom social media, men det gäller att veta hur man bäst använder sig av denna kanal, eller se till att ta hjälp med arbetet.

Angående marknadsföringens ROI

ROI står för return on investment och är ett mått på hur mycket man får tillbaka på av de satsade pengarna. Inom just marknadsföring brukar man säga att man se minst 500% ROI på en viss satsning. Av den enkla anledningen att formeln som används inte tar hänsyn till kostnader som produktion, fasta företagskostnader eller personalkostnader. När något uppenbarligen inte lönar sig är det viktigt att se över strategin för att kunna antingen omvärdera satsningen man just gjort eller byta spår helt och hållet.


Välkommen

Välkommen till turnpoint.se, en sajt om föregande. Vi hoppas att du hittar vad du söker!

Senaste inläggen