Webbnärvaro för företag

Att synas online är viktigt för både små och stora företag, i princip oberoende av vad företagets verksamhet är. Men hur bygger man egentligen en bra hemsida som är optimalt anpassad till sitt företag? Och vad kan man förvänta sig få ut av hemsidan?

Vad är syftet med bra design?

Som man bäddar får man ligga är ett välkänt gammalt uttryck som fungerar minst lika bra i webbåldern. För att få ett bra och önskvärt resultat av sin hemsideinvestering så krävs det det att man vet vad det önskvärda resultatet är för något. För en idéell organisation så kanske målsättningen är att få nya medlemmar eller att få donationer. För ett kommersiellt företag så är det slutliga resultatet så gott som alltid att få ökade intäkter, men det kan delas in ytterligare. För ett företag som bedriver internetförsäljning så är målet klart och tydligt ökad försäljning, men det gäller inte alltid. För ett företag som inte har någon direkt försäljning via Internet kanske istället har en möjlighet att göra intresseanmälningar via hemsidan. Målet är då istället att generera fler leads.

Om vi går vidare till svenska versionen av fulltilt.com, sajten vi tänkte ha som primärt exempel i denna analys av företagshemsidor, så ser vi klart vad deras huvudsakliga syfte. Det klara meddelandet som hemsidan förmedlar till oss som besökare är "Ladda ner & spela". Målet är då mest troligt just att locka nya spelare att testa deras pokertjänst. Detta syns dels i knapparna som har en tydlig plats på hemsidan samt instruktionerna som finns längst ner på sidan. Syftet används alltså för att prioritera vilket innehåll och grafiska element man skall fokusera på i till exempel menyer eller på startsidan.

Varumärke - Identitet, profil och image

För ett företag är varumärket otroligt viktigt och bör självklart genomsyra hela hemsidans uppbyggnad. När man pratar om varumärke så brukar man kunna dela in det i tre olika delar. Identitet, profil och image. Identitet är i detta fallet vad man som företag verkligen är. Vad är det till exempel för verksamhet man har, hur stort är företaget och hur är verksamheten strukturerat? Profilen är den uppfattningen man vill utstråla till kunder och andra intressenter, det är alltså vad man kommunicerar utåt. Detta i kontrast med image som är hur andra uppfattar företaget. I FullTilts exempel så ser vi dels hur de använder använder sin grafiska profil med logotyp och färgval för att stärka sin profil men även genom valet av bilder kommunicerar de vad de står för.

Idag är mobilanpassning A och O

Allt fler surfar idag via antingen surfplattor eller mobiler. Vissa studier pekar på att över hälften av all trafik till vissa hemsidor kommer från dessa nya plattformarna. För de som skapar hemsidorna betyder det att man både tekniskt och designmässigt även måste tänka på de mindre skärmarna. Idag används vanligtvis en teknik som kallas responsiv webbdesign när man skapar hemsidor. Med denna tekniken så kan samma design och hemsida gradvis anpassas beroende på hur stor skärmen är.

En annan teknik, som vårt exempel använder sig av, är att skapa en enskild sida som är helt designad för att fungera optimalt på mobilen. Detta är oftast inget som man märker som kund då man automatiskt skickas vidare till denna sajten om man besöker med en mobils webbläsare. Denna tekniken är bra av två anledningar. Dels så går det som sagt att anpassa hemsidan på betydligt mer drastiska sätt så att upplevelsen helt och hållet passar mobilens skärm. Den andra fördelen är att även innehållet går att anpassa till mobilen. För Fulltilt länkar man till exempel till mobilversionen av deras tjänst på mobilsidan medans den går till pc-versionen på den vanliga hemsidan.

Lär dig vad som funkar via A/B tester

När hemsidan väl är uppe så är det dags att finslipa sin skapelse. För även om man har goda designkunskaper så vet man aldrig hur besökarna reagerar på designen för än man faktiskt har lanserat sajten. I detta stadiet är det viktigt att man fångar så mycket statistik som möjligt som man sedan kan dra slutsatser ifrån. När man väl har förslag på förändringar så brukar man kunna använda sig av så kallade A/B tester eller split testing. Detta fungerar så att man skapar två olika versioner av hemsidan. Kanske är det två olika förslag man testar eller så vill man jämföra orginaldesignen med den nya. De olika versionerna visas sedan för slumpmässigt utvalda besökare. På så sätt kan man efter ett antal besökare börja jämföra de olika förändringarna och se vilka resultat de faktiskt ger.

 

Välkommen

Välkommen till turnpoint.se, en sajt om föregande. Vi hoppas att du hittar vad du söker!

Senaste inläggen